Pozeráte pred spaním do mobilu? Podľa Petra Ďurdíka nerobíme dobre

Správy hlavné, Správy z regiónu, Všetky správy

Podľa niektorých výskumov prespíme až 1/3 z celého života. Kvalitný spánok je pre nás nesmierne dôležitý, pomáha nám načerpať novú energiu a v našom tele nastáva regenerácia po viacerých stránkach (psychická, metabolická a podobne).

Keď sa dobre vyspíme, sme oddýchnutí, plní novej energie a pripravení podať výkon. Naopak, nezdravý spánok môže človeku spôsobiť množstvo rozličných zdravotných problémov, dokonca až závažné ochorenia. O kvalitný spánok sa však častokrát sami vedome oberáme.

Už ste v posteli, no namiesto toho, aby ste zavreli oči a spali, ešte skontrolujete čo nové na sociálnych sieťach, koľko lajkov má váš posledný status, alebo či vám kolega náhodou neodpísal na e-mail. Je vám takáto situácia známa? Pokiaľ je to aj váš rituál pred spaním, vedzte, že nerobíte dobre.

Podľa MUDr. Petra Ďurdíka, PhD. – odborníka z detského spánkového laboratória Univerzitnej nemocnice Martin (UNM) si tak výrazne znižujete kvalitu spánku a v budúcnosti vám to môže spôsobiť aj vážne a veľmi nepríjemné komplikácie.

Platí to aj pri pozeraní do počítača či notebooku, alebo pri čítaní na tablete či čítačke miesto klasickej knihy

„Všetky moderné technológie majú určitý spôsob žiarenia, ktorý výrazne narúša samotnú kvalitu spánku. Jednou zo zásad zdravej spánkovej hygieny je eliminovať zariadenia, ktoré majú nejaký druh žiarenia, minimálne dve hodiny pred spaním,“ upozorňuje MUDr. Peter Ďurdík, z Kliniky detí a dorastu UNM.

Žiarenie z mobilov, tabletov, či televízorov výrazne narúša spánok, čo sa môže prejaviť nespavosťou – insomniou, nepokojným, prerušovaným spánkom, po ktorom sa ráno budíme unavení, alebo to môže vyvolať nočné desy, námesačnosť, či iné, nepríjemné prejavy. Pozeranie do mobilu môže spôsobiť aj to, že človek nemôže dlhšie zaspať.

„Zároveň sa neodporúča, aby človek spal v miestnosti, kde sa takéto zariadenie nachádza. Aj keď v súčasnosti je takmer nemožné, keďže mnohí máme budíky nastavené na mobile a tie položené pri posteli. Počítače v detských izbách sú tiež pomerne bežné, “ dodáva P. Ďurdík.

Treba myslieť aj na to, že dĺžka spánku sa s vekom mení, s pribúdajúcimi rokmi sa neustále skracuje, a je preto na škodu, vedome sa o oň oberať.

ZDROJ: Mgr. Zuzana Marčeková, Oddelenie marketingovej komunikácie, Univerzitná nemocnica Martin

Komentáre

ARC PUB MARTIN