Je podnikateľ v tomto štáte ten posledný?

Správy hlavné, Správy z regiónu, Všetky správy

Poznáte to. Rozhodnete sa podnikať, pretože chcete robiť to, čo vás baví, napĺňa, s čím sa vnútorne stotožňujete, jednoducho niečo prospešné, čo vás bude živiť. Plníte si nie práve malé množstvo povinností voči štátu, od riadneho platenia daní po uhrádzanie odvodov za seba i svojich zamestnancov. A potom sa zrazu stane, že potrebujete niečo od štátu vy…

E-shop Hirax Shop  prevádzkujem už štrnásty rok. Postupne ma však začala kváriť nepríjemná záležitosť s nepreberačmi dobierok. Zákazník si napríklad v piatok objedná farbu na vlasy, no v utorok, keď mu príde zásielka domov, už akosi nemá chuť zaplatiť za ňu peniaze a dobierku nepreberie“, opisuje svoju skúsenosť s nezodpovednosťou zákazníkov majiteľ obchodu Pavel „Hirax“ Baričák. „Takýmto počinom ľahkomyseľne konajúceho človeka prídem pri jednej neprevzatej objednávke v priemere o 5 a pol eura, lebo papier, obálky, lepiaca páska alebo špagát mi na záhrade nerastie.“ O mzdách pre zamestnancov či poplatkoch pošte alebo kuriérskej spoločnosti ani netreba písať. Týmto spôsobom je teda okradnutý o 50 až 150 eur mesačne. Rozhodol sa preto vytvoriť rubriku s názvom Nepreberači v rámci e-shopu. A že zoznam nezodpovedných zákazníkov je skutočne bohatý! „Viete, to je daň podnikania, je to risk, – odvetila mi pani zo Slovenskej obchodnej inšpekcie, keď prišli na kontrolu.

Ako ďalej uviedol pre portál Turčania.sk živnostník, „rovnako tak existuje stránka s neplatičmi na mnohých iných slovenských e-shopoch ako výkrik bezmocných smerom k zákonodárcom.“ Napriek tomu SOI nakázala živnostníkovi danú stránku stiahnuť s odôvodnením: „Na podstránke Upozornenie pre nepreberačov zásielok predávajúci porušil zákaz konať v rozpore s dobrými mravmi, keď jeho konanie bolo spôsobilé privodiť ujmu spotrebiteľovi pri nedodržaní dobromyseľnosti, čo je v rozpore so zákonom o ochrane spotrebiteľa,“ k čomu sa Pavel „Hirax“ Baričák vyjadril: „Schéma konfliktu je takáto: Niekto vám škodí. Vy sa bránite. Technicky ste všetko splnili (na stránke mám upozornenie pre zákazníkov „čo bude nasledovať, keď sa zachovajú neférovo“, rovnako tak mi dávajú zakliknutím buttonu súhlas so spracovaním osobných údajov). Daný kontrolór však dáva dôraz na dobré mravy a nedodržanie dobromyselnosti (pričom tieto slová sa unikátne a do bodky hodia práve na správanie nezodpovedného zákazníka), odkazuje majiteľom e-shopov: Nemôžete sa takto brániť, stiahnite to, inak príde trest. No pritom jeho hlava robí presne to isté, dokonca ešte vo väčšom. Tu hlavu živíte vy a má vás chrániť. Kruh sa uzatvára, hlava hryzie svoj chvost.“

 Kde je teda problém? „Právne oddelenie SOI nešetrilo ani radou: Pokiaľ vznikne predávajúcemu konaním konkrétneho spotrebiteľa škoda, môže si ju vymáhať súdnou cestou, avšak bez zverejnenia údajov o spotrebiteľovi.“ Majiteľ e-shopu vytvoril podstránku s úmyslom vychovávať, ale má byť zároveň aj akýmsi volaním o pomoc. „Štát, zastav kopanie, hovorím tu za všetkých podnikateľov aktívnych v tejto oblasti, nie sme chránení, neexistuje potrebný nástroj. Keď stránku zmažem, oklamem sám seba. Zostane vo mne horkosť, opanuje ma stav nespravodlivosti. Trpký pocit, že sa ku mne naťahuje iba netrpezlivá lačná dlaň štátu, kým druhá ma bije, narastie. Napísal som o tom blog List majiteľom e-shopov, nepreberačom dobierok, SOI a zákonodárcom. Budem vďační, ak sa ozve čo najväčší počet podobne sklamaných podnikateľov, spojíme sa, o probléme sa začne verejne diskutovať a primäme zákonodárcov konať a nie dávať nám iba pokuty, pretože riešenie súdnou cestou by zahltilo súdy, otvorili by sa stovky pojednávaní. Hovorme nahlas, neprehltávajme neprávosť. Už sa prestaňme klamať, že je to „len pár euro“ (v sumáre však pomerovo pre každý subjekt veľký obnos). Práve naša slabosť a absencia funkčného nástroja je to jediné, čo chráni slovenský súdny systém pred kolapsom, keby sa mal stať živou súčasťou tejto neprávosti.

Svoje online zoznamy dlžníkov, dokonca s ich plnými adresami, má však aj Všeobecná zdravotná poisťovňa, Sociálna poisťovňa, či Finančná správa. Počty dlžníkov tu ďaleko prevyšujú číslo 100 tisíc. „Môj zoznam má len 950 mien a bez adries,“ približuje vlastník Hirax Shopu. „Bol som za tie roky okradnutý o viac ako 5000 eur na priamych nákladoch, plus ďalšie nemalé peniaze mi zostali v nepredanom tovare. Ak stránku nestiahnem, hrozí mi cez pokutu ďalšia strata. Mal som byť chránený, no budem trestaný.

Pavel „Hirax“ Baričák teda vyzýva k zmene. Takej, ktorá by chránila obe strany, nie len kupujúceho. Takej, ktorá by zabránila nezodpovednému konaniu zákazníkov. Veď koniec koncov, tým spôsobujú reálnu ujmu predávajúcemu, čo je v rozpore so zákonom o ochrane predávajúceho. K zmene, po ktorej by štát nehádzal podnikateľom pod nohy polená v podobe čoraz viac množiacich sa pravidiel, zákonov, povinností, platieb. No predovšetkým – aby nemlčal, keď má chrániť. Bude (aspoň) vypočutý?

ZDROJ: Turčania.sk

Komentáre