Nedovoľte, aby vám jet lag pokazil dovolenku

Správy hlavné, Správy z regiónu, TOP_1, Všetky správy
Nedovoľte, aby vám jet lag pokazil dovolenku
MUDr. Peter Ďurdík, PhD., lekár z detského spánkového laboratória Kliniky detí a dorastu UNM

Dovolenka vo vzdialených exotických krajinách môže okrem nevšedných zážitkov cestovateľom priniesť aj menej príjemné záležitosti v podobe pásmovej choroby – jet lagu.

Pri rýchlom presune lietadlom cez viac ako tri časové pásma dochádza k narušeniu biologických hodín, čo sa môže prejaviť poruchami spánku a bdelého stavu. Čo robiť, aby sme počas dovolenky vo vzdialených destináciách, či po návrate domov z nich, netrpeli, sme sa pýtali MUDr. Petra Ďurdíka, PhD., lekára z detského spánkového laboratória Kliniky detí a dorastu Univerzitnej nemocnice Martin.

„Rýchly presun cez niekoľko časových pásiem naraz zvládajú deti omnoho lepšie, ako dospelí. Čím sme starší, tým ťažšie ho znášame. Vo všeobecnosti presun smerom na východ prekonáva organizmus človeka ťažšie, naopak, s letmi na západ sa ľudské telo vyrovnáva o niečo ľahšie. Nie je to však pravidlo, ktoré platí u každého,“ vysvetľuje Peter Ďurdík.

Biologické hodiny v tele človeka sa riadia podľa slnečného svetla, čiže striedania dňa a noci, a to závisí od toho, v ktorej krajine, resp. v akom časovom pásme sa nachádzame.

Ovplyvňuje ich viacero faktorov. Jedným z najdôležitejších je hormón melatonín. Jeho hladina sa vo večerných hodinách značne zvyšuje, čo spôsobuje, že sa nám chce spať.

Keď sa letecky presunieme na miesto, kde je viac ako 5-hodinový časový posun, syndróm jet lag sa môže prejaviť výraznejšie. Ocitneme sa totiž v časovom pásme, kde je striedanie dňa a noci nastavené inak. „Prejavuje sa to najmä zvýšenou únavou, slabosťou, môže nastať rozkolísanie tlaku, poruchy trávenia či bolesti hlavy,“ upozorňuje lekár.

Podľa P. Ďurdíka existujú metódy, ktorých dodržiavanie pomôže telu s prekonávaním syndrómu jet lag, no jednoznačné vedecké dôkazy na to dodnes neexistujú.

„Na iné časové pásmo sa odporúča pripraviť ešte doma, 2 až 3 dni pred odletom. Napríklad pri lete smerom na východ sa radí chodiť spať o dve hodiny skôr. Je dobré zatemniť si spálňu, aby mal človek pocit tmy, pretože práve tá dáva telu signál, aby začalo vylučovať hormón melatonín. Pri lete smerom na západ platí opačné pravidlo, čas na spánok posunúť o dve hodiny neskôr, čo sa zvláda relatívne ľahšie,“ vysvetľuje lekár.

Podľa niektorých štúdii je vhodné naplánovať let na nočné hodiny, aby sme do cieľovej destinácie prileteli ráno. No nie vždy má cestovateľ takúto možnosť.

„Určite je veľmi dôležité piť dostatočné množstvo tekutín. Nemyslí sa tým však alkohol alebo káva,“ dodáva lekár. Navyše, pokiaľ máme večerný let, kofeínový nápoj na palube lietadla by sme si mali určite odpustiť. Už v lietadle by sme sa mali nastaviť na časové pásmo krajiny, do ktorej priletíme.

Ak odlietame napríklad o šiestej večer a v cieľovej destinácii je polnoc, je lepšie si dať kávu až po prílete. Zároveň, ak je prílet ráno a človek je po náročnej ceste unavený, neodporúča sa prísť na izbu, zatemniť ju a spať, ale skôr pobyt na dennom svetle a vykonávanie fyzickej aktivity.

Pri závažných problémoch so zaspávaním spôsobených presunom do krajín s veľkým časovým posunom sa dá pomôcť aj rôznymi prípravkami, ktoré obsahujú syntetický melatonín.

ZDROJ: Mgr. Zuzana Marčeková, Oddelenie marketingovej komunikácie, Univerzitná nemocnica Martin

Komentáre

ARC PUB MARTIN