Marián Murín bez bilbordu, ale s odvahou zmeniť Žilinský kraj

Správy z regiónu, TOP_1, Všetky správy

Dlhodobo odmieta bilbordy a zaobíde sa bez nich aj vo volebnej kampani na predsedu Žilinského samosprávneho kraja. Nezávislý kandidát Marián Murín (50), starosta obce Mútne i honorárny konzul Bieloruska na Slovensku, má skúsenosti z komunálnej politiky a odvahu zmeniť Žilinský kraj. „Za mňa hovoria výsledky, a to aj bez politického krytia. Postavil som na nohy rodnú obec, zmením aj náš kraj.“

Marián Murín cíti podporu ľudí z regiónov, pod jeho kandidatúru sa podpísalo viac ako 5-tisíc ľudí. Ďalšie vyplnené hárky zostali u kamarátov a známych. Žilinský kraj chce posunúť kvalitatívne dopredu, ako sa mu to podarilo v Mútnom. Podľa jeho slov sú kompetencie v komunálnej a regionálnej samospráve veľmi podobné, chce byť županom všetkých ľudí a na plný úväzok.

Marián Murín bez bilbordu, ale s odvahou zmeniť Žilinský kraj

„Obec Mútne som prevzal pred siedmimi rokmi s dlhom viac ako 600-tisíc eur, bola na ňu uvalená nútená správa. Dnes hospodárime s vyrovnaným rozpočtom, vybudovali sme nové cesty – máme ich 28 kilometrov a bez jediného výtlku. Postavili sme najväčšiu športovú halu na Slovensku za uplynulých 27 rokov čisto z obecného rozpočtu, bez využitia eurofondov. Máme zdravotné stredisko, ktoré u nás nikdy predtým nebolo, v tomto roku pribudla aj zubná ambulancia, otvorená je dvakrát v týždni do 18 h a dokonca dve soboty v mesiaci. Stále sľubujeme, že chceme približovať zdravotníctvo ľuďom, v Mútnom to funguje. Budujeme novú infraštruktúru, aby obyvatelia mali kde stavať rodinné domy a mali motiváciu v dedine žiť, vychovávať tu svoje deti, neodchádzať za hranice. Tieto skúsenosti, odbornosť a cieľavedomosť ponúkam pri riadení kraja,“ prezradil Murín.

Čo s reklamnou džungľou?

Kampaň na predsedu VÚC si Marián Murín hradí z vlastných zdrojov a z príspevkov podporovateľov. Každý pohyb je uvedený na transparentnom účte. Na bilbordoch by ste ho hľadali márne. „Môj postoj k tejto téme je dlhodobo známy. Bilbordy pri cestách považujem za rušivé, ohrozujúce bezpečnosť a zdravie účastníkov cestnej premávky, ale aj prírodu, životné prostredie. Je to neosobná kortešačka plná zdvorilostných úsmevov a fráz. Preferujem priamy, osobný kontakt s ľuďmi. Dostal som ponuku osloviť ľudí bilbordmi, ale tých 12-tisíc eur, čo by ma za mesiac minimálne stáli, som presunul na lepšiu vec. Prerozdelím ich formou daru futbalovým mládežníckym klubom v kraji, prípadne základným školám na nákup dresov, lôpt či iných športových pomôcok. Prilepší si tridsaťtri tímov alebo základných či stredných škôl, po tri z každého okresu. Do výzvy sa môžu mladí športovci prihlásiť do 17. októbra 2017, všetko podstatné je na webstránke www.marian-murin.sk a mojom facebookovom profile,“ doplnil Marián Murín.

Marián Murín bez bilbordu, ale s odvahou zmeniť Žilinský kraj

Murín ponúka riešenie na vizuálny smog, reklamnú džungľu plnú pútačov a bilbordov. „V Česku sa s tým nemaznali. Od 1. septembra tohto roku musia majitelia bilbordy z blízkosti diaľnic a ciest I. triedy odstrániť, predpisuje to novela zákona z dielne ministerstva dopravy. V prípade osadenia reklamných pútačov musí byť dodržané 250-metrové bezpečnostné pásmo okolo diaľnic a 50-metrové okolo ciest I. triedy. U nás je schválená novela zákona z roku 2015, podľa mňa je podobne ako viaceré iné zákony bezzubá. Kompetencie prešli na stavebné úrady, jednotná vzdialenosť bilbordov od všetkých ciest je 100 metrov. Odstránenie môže trvať aj päť rokov, treba to riešiť promptnejšie,“ pripomenul Marián Murín. Zároveň dodal, že vyspelé krajiny regulujú reklamu popri cestách, funguje to vo Veľkej Británii, Švajčiarsku, Nemecku či Rakúsku. „Prečo by to nemohlo fungovať aj u nás,?“ pýta sa nezávislý kandidát na predsedu ŽSK.

Chodníky pri krajských cestách

Medzi volebné priority Mariána Murína patrí spolupráca s mestami a obcami, napríklad pri budovaní chodníkov „Potrebujeme zhruba 250 kilometrov chodníkov vedľa ciest II. a III. triedy. Pritom jeden štvorcový meter chodníka stojí od 30 do 40 eur aj s podkladom, obrubníkmi z oboch strán a so zámkovou dlažbou alebo asfaltom. Pri šírke chodníka 1,2 metra je to zhruba 12 miliónov eur. Poďme do toho spolu s obcami, kraj zainvestuje polovicu, teda 6 miliónov eur, a druhú polovicu obce a mestá. Keď sa investícia rozloží na dva-tri roky, som presvedčený, že v rozpočte VÚC sa jeden-dva milióny eur ročne na zvýšenie bezpečnosti cestnej premávky i jej účastníkov určite nájdu.“

Kvalita ciest, prepojenie kraja

Za obrovský problém považuje Murín kvalitu ciest, a to nielen tých, ktoré sú v kompetencii kraja. Problémom je tiež kvalitné cestné prepojenie kraja. „Diaľnica sa končí na začiatku nášho kraja a pokračuje na jeho konci… Súčasný predseda ŽSK je zároveň podpredsedom vládnej strany a čo spravil, aby sme sa konečne dočkali ciest, aké si náš kraj zaslúži? Stále čakáme na vybudovanie diaľnice D3 na Kysuciach, prepojenie D1 v úseku zo Žiliny cez Turiec a Liptov, ale aj na rýchlostné cesty cez Oravu, dolný Liptov a Turiec. Aj cesty II. a III. triedy začala župa plátať až po tom, čo sa vo viacerých obciach v kraji objavili na cestách nápisy Blanárova cesta. Chcel som pritlačiť na kraj, aby sa s katastrofálnou kvalitou ciest niečo robilo,“ pripomenul Murín.

Pri cestnej doprave je podľa Murína dôležitá kvalitná a včasná zimná údržba ciest, kosenie okolo ciest, maľovanie čiar – to všetko zvyšuje bezpečnosť cestnej premávky. V kapitole Doprava chce zosúladiť autobusovú a vlakovú dopravu so skutočnými potrebami ľudí. To znamená upraviť grafikon podľa požiadaviek – preplnené prípoje posilniť, z nezmyselných ubrať, vytvoriť ďalšie linky podľa potreby. „Viem, že prímestská doprava je živý mechanizmus, práve preto ju treba monitorovať a priebežne upravovať,“ doplnil Murín.

Marián Murín bez bilbordu, ale s odvahou zmeniť Žilinský kraj

ZDROJ: PR článok

Objednávateľ: Marián Murín, Mútne. Dodávateľ: BSK – Logistics, s.r.o., Osadská 679/15, 028 01 Trstená, IČO: 50302621