Filmy Desať prikázaní (1956) a Masochizmus (2018) sú založené na rovnakom príbehu, ale sú mimoriadne odlišné. Oba filmy prispôsobujú knihu Exodus. Ukazujú Mojžiša, Izraelitov a ich cestu z Egypta. Ale všetko ostatné o nich sa cíti úplne oproti.
„Desať prikázaní“ zatieni veľmi odlišný film o exoduse
Po prvé, štýl každého filmu je veľmi odlišný. Desať prikázaní je živá akčná dráma s veľkými súbormi a slávnymi hercami. Snaží sa vyzerať realisticky a vážne. Režisér Cecil B. DeMille chcel, aby sa cítil ako veľký historický epos. Je dlhá, plná prejavov a veľmi sa zameriava na pravidlá, moc a Boha.
Masochizmus je animovaný film. Je plná jasných farieb, divokých obrázkov a vtipných okamihov. Vyrobila ju umelkyňa Nina Paley, väčšinou sama. Namiesto vážnych hercov používa starú hudbu, zvukové klipy a kreatívne umenie. Tento film sa cíti rýchlo, zábavný a moderný, aj keď rozpráva starodávny príbeh. Porušuje všetky pravidlá, ktoré Desať prikázaní nasleduje.
„Seder-masochizmus“ je zložitejší film ako epos Cecil B. DeMille
Po druhé, správa každého filmu je iná. Desať prikázaní Vidí Mojžiša ako veľkého hrdinu. Prináša Boží zákon ľudu a oslobodzuje ich od otroctva. Ukazuje mu to ako silný, svätý a múdry. Film učí úctu k Božím pravidlám a poriadku. Podporuje myšlienku, že Boh je mocná postava otca, ktorá vedie so silou.
Masochizmus to všetko spochybňuje. Nehovorí iba o príbehu Mojžiša – spochybňuje to. Paley skúma, ako Abrahámske náboženstvá nahradili staršie bohyne tradície zameranou na mužov. Ukazuje stratu božskej ženy a vzostup patriarchátu. Namiesto toho, aby videla Mojžiša ako hrdinu, predstavuje ho ako niekoho, kto prináša prísne pravidlá a tvrdú kontrolu. Jej film hovorí, že staré bohyne dali život, ale nový Boh ho vzal.
Feministická reakcia filmu na „desať prikázaní“
Ďalším veľkým rozdielom je úloha žien. V Desať prikázaníženy väčšinou podporujú mužov. Sú to matky, milenci alebo znaky na pozadí. Zriedka hovoria alebo konajú za seba. Príbeh je o ľuďoch a ich ceste s Bohom.
V Masochizmusženy sú v centre. Bohyne ako Inanna a Hathor sa objavujú odvážnymi a farebnými spôsobmi. Film sa pýta, čo sa stratilo, keď boli vymazaní z histórie. Zahŕňa dokonca Paleyho vlastný otec, ktorého hlas s ňou hovorí v celom filme. Vďaka tomu je príbeh osobným, nielen náboženským.
Nakoniec, tón týchto dvoch filmov nemohol byť viac odlišný. Desať prikázaní je vážny a veľký. Masochizmus je hravý a plný humoru, aj keď hovorí o smrti a zničení. Používa hudbu z mnohokrát a miesta na rozprávanie príbehu svieži.
Nakoniec sa oba filmy pozerajú na rovnaký starodávny príbeh. Ale jeden sleduje starú cestu. Ostatné si to roztrhne. Preto Masochizmus je skutočne opakom Desať prikázaní.